Maak online een emotionele connectie en behaal betere resultaten

Een advertentie maken en op social media plaatsen is makkelijk. Online fans maken van jouw merk is lastig. Dit is de kracht van een online marketingbureau. Zij weten de consument te boeien en kunnen ze over laten gaan tot een aankoop. Wat is nou de kunst van het maken van deze fans? Dat is het maken van een emotionele connectie.

Wij starten bij een onderzoek dat uitgevoerd is door Adobe (dat bedrijf met die moeilijke vormgeefprogramma’s die wij gebruiken). 50% van je klanten horen via mond-tot-mond reclame van je merk. Op deze manier voelen ze het snelst een emotionele connectie. Dit betekent dat je een blijvende herinnering moet achterlaten die verder wordt verteld.

Veel marketeers willen consumenten bereiken via social mediakanalen. Blijven die advertenties nou dan echt hangen? Meestal niet. Om erachter te komen waarom niet keren we eerst terug naar de basis. Waarom zijn we allemaal nou echt op deze kanalen te vinden? Hieruit blijkt dat meer dan 76% op social media is om met vrienden te communiceren en op de hoogte te blijven van wat zij doen. Ze zitten dus niet op jou te wachten als adverteerder.  

Toch zijn we als bedrijven massaal te vinden om onze producten en diensten aan te smeren via social media. Snel een advertentie in elkaar zetten zit er niet bij. Hier moet goed over na zijn gedacht. Ze zitten immers niet te wachten op jou. Hoe trek je toch de aandacht zonder je geld over de balk te gooien en slechte resultaten behalen?

Be instagrammable

Ten eerste moet je bedrijf natuurlijk instagrammable zijn. Je moet de aandacht trekken en gezien worden. Iemand die jouw bedrijf op zijn of haar social media gaat delen en volgen zorgt namelijk voor gratis reclame en dan ook nog van de mond-tot-mond variant, waarvan 50% van je klanten binnengehaald worden.

Be different

Neem nou bijvoorbeeld de Chiquita banaan. Een banaan is een banaan toch? Als er geen zelfklevend etiket op de banaan zit kun je de producten niet onderscheiden. Door een sticker op de banaan te plakken kun je dit onderscheid wel maken. Chiquita doet dit zelfs nog slimmer. Zij plakken regelmatig ludieke stickers op de bananen. Ze laten je lachen, ze spelen in op je emotie. En je kunt het natuurlijk al raden. 80% van de aankopen zijn gebaseerd op emotie.

Deze twee kernwaarden liggen aan de basis van jouw online succes. Als je anders bent dan je concurrent en als je bedrijf ook nog instagrammable is, dan is succes bijna gegarandeerd. Samen zorgt dit voor extra likes, extra reacties en dat er over je wordt gesproken.

Als er over jouw wordt gesproken dan zal je vanzelf gaan zien dat de rij voor je (online) winkel langer wordt. Een wachtrij die instagrammable is, wie wil daar nou niet in staan?